25. prosince 2012

Skener negativů Tchibo

Přátelé utrácení v Tchibu mi jistě potvrdí, že tam mívají takové ty hračičky, které člověk absolutně nepotřebuje, ale spolehlivě mu rozsvítí jiskru v oku. Jednu takovou hračku jsem dostal včera k vánocům, a sice skener negativů.


Napíšu o něm pár řádek jako zkušenost. Hned večer jsem si naskenoval fotky z negativů, které mám z naší předsvatební cesty do Holandska. To bylo, přátelé, v roce 2003.

Měl jsem docela obavy, zda to bude použitelné, protože už mám za sebou různé pokusy o skenování negativů pomocí stolních skenerů, které dopadly naprosto tragicky. Jako každého mě napadlo, že by nebylo špatné mít staré filmy digitalizované, ale nechat si to udělat v obchodě je docela drsně drahé. Chtěl jsem porovnat skenování pomocí toho Tchibo skeneru se skenováním z fotosběrny, ale bohužel jsem nenašel žádný film, u kterého bych měl uložené CD. (Mám obavy, že v nějakém uklízecím záchvatu jsem všechna CD s fotkami shromáždil na jedno místo, aby se snadno našly, a to místo jsem již definitivně zapomněl.)


Příjemné do ruky, displej zobrazuje fotky rychle a pěkně. Posouvá se to ručně.

Tchibo skener bych pochválil. Jsem bohužel - i když s tím bojuji - člověk velice manuálně neschopný a k tomu cholerický, řekl bych že jsem něco jako přímý protiklad modeláře; když si představíte klidného, pečlivého a šikovného modeláře jako lidský typ. Takže od nějakého fidlení s negativem a zastrkávání skrz škvírky jsem si sliboval jen to nejhorší. Mohu však dosvědčit, že to funguje pěkně. Přístroj je to samostatný, tzn. že funguje bez připojení k počítači. Musí být jen zapojen do elektriky (alternativně se může napájet přes usb z PC). Na film je tam dobře vymyšlený solidní držák. Když se dostane na čočku smítko, tak je u toho smetáček, který v pohodě funguje. Používání je opravdu příjemné, včera večer jsem s tím seděl na gauči a skenoval si to pohodlně na klíně.

Nastavování je snadné - vybírá se jen mezi tím, zda člověk skenuje diapozitiv, barevný negativ nebo černobílý film. Pak se vybírá mezi dvěma rozlišeními skenování: menší rozlišení dělá snímky 2760 x 1840 pixelů, větší 3900 x 2600.

Pokud jde o celkový výsledek, tak nějakou fotografii člověk získá. Oproti vyvolanému snímku je výsledek samozřejmě o hodně horší. Oproti naskenovanému souboru z fotolabu je ale taky myslím o něco horší (ale pamatuju si, že i ty fotolabové skeny bývaly často krutým zklamáním). Asi bych řekl, že nevidím podstatný přínos oproti skenování z vyvolaných fotografií; zvlášť tam, kde na negativu toho moc není.

Následují ukázky použití skeneru Tchibo z naší nizozemské cesty v roce 2003. Ale je potřeba brát v úvahu, že už ty zdrojové snímky na filmu jsou často technicky hodně problematické.

Takže mlýny černobíle. Není chybou skeneru, že foto vypadá jak z r. 1910.
Použil jsem nevhodný film s vysokým ISO a všechno bylo přeexponované,
takže na negativu téměř nic není.

Sýr v Alkmaaru

Kola dělaná pro důstojnou jízdu po městě.

 Byl to tehdy pěkný výlet :-)




Žádné komentáře:

Okomentovat