29. října 2017

Imaginární setkání fotografů. Toshio Sakai, Josef Sudek a Jaromír Funke (Petra Hollerová, Pavel Vácha)

V srpnu jsem si vzal jeden den volno a udělal si koloběžkový výlet do Polabí. V Kolíně jsem hned po příjezdu navštívil muzeum a nakoupil si něco malinkých publikací v pokladně. Prvním úlovkem byl katalog k výstavě o architektovi p. Freiwaldovi, o němž jsem psal zde. O druhém úlovku je dnešní článek.


V roce 2013 se konala v kolínském muzeu výstava fogotrafií p. Sakaie. P. Sakai je japonský fotograf (ročník 1947), který je inspirován mj. českým klasikem p. Sudkem. V katalogu je snímek p. Sakaie u hrobu p. Sudka. Výstava byla koncipována jako imaginární setkání japonského fotografa s českými fotografy spojenými s Kolínem, a to s p. Sudkem a p. Funkem.

P. Sudek a p. Funke byli kamarádi z Kolína, oba ročník 1896.

Publikace je útlá, má jen 36 stran a minimum textu. Na kvalitním papíře jsou malé reprodukce 22 fotografií p. Sakaie a symbolicky po 3 fotografiích od p. Sudka a p. Funkeho.

P. Sakai prezentuje v katalogu především snímky z cyklu Tsuchiura Panoramatica, které zobrazují předměstské scenérie jeho rodného města Tsuchiura, a několik ukázek z cyklu Night Cities.

Jsem poněkud nervózní, jak lze šířit umělecké fotografie na blogu.
Obrázek z cyklu Tsuchiura Panoramatica, 1997 - 2008,
převzat z článku zde.
Chápu, že je originalita p. Sakaie spočívá mj. v uměleckém zobrazení zcela obyčejného a banálního menšího japonského města. Je jasné, že umělecká výpověď z fotografií předměstské krajiny nebude úplně prvoplánová a bude vyžadovat velké zklidnění diváka. Zatím mě však ty snímky příliš neoslovily.

Oba zástupci české fotografie jsou samozřejmě etablovaní klasici. Galerie Josefa Sudka je mou nejoblíbenější pražskou fotografickou (mini)galerií. I když na výstavy jinak prakticky vůbec nechodím, tam se stavuji alespoň jednou či dvakrát ročně. Lze to zvládnout i v rámci rodinné vycházky po Hradčanech, protože galerie sestává z jedné místnosti.

I malinká ukázka díla p. Sudka a p. Funkeho v katalogu mě velice nalákala seznámit se s jejich prací blíže. 

Jaromír Funke, z cyklu Čas trvá, 1930.
Převzato z informace o výstavě zde
.

Namátkou jsem se podíval, jak se prodávají fotopublikace p. Sudka a p. Funkeho. V antikvariátech se lepší knihy blíží 10 tisícům Kč. Naštěstí mám již vyzkoušeno, že fotopublikace se mi sice velice líbí, ale nemá smysl si je kupovat, protože si je pak doma nikdy neprohlížím. Ideální by bylo si nějakou knihu s fotografiemi p. Sudka nebo p. Funkeho půjčit nebo vidět jejich snímky na výstavě.

Návštěvu kolínského muzeu mohu doporučit, mj. proto, že je v moc pěkném zákoutí Kolína.


První věta knihy: Fotografové se odedávna setkávali.

Poslední věta: Své fotografické dílo doprovázel i rozsáhlou teoretickou, kritickou, publikační a pedagogickou činností.


Databáze knih: 60 % (z 1 hodnocení - já:-) )
Goodreads: dtto

Žádné komentáře:

Okomentovat