2. července 2019

Tréninkové plány na Garmin vívoActive 3

Výjimečně píšu na blogýsek nejen o knihách, ale i o elektronických hračkách, které si pořizuji.

Kouzlo červnového městského běhu:-)
V dubnu jsem se rozhodoval mezi běžeckými hodinkami Forerunner 35 a vívoActive 3. Kolegyně Eithné mi půjčila k vyzkoušení její Forerunner 35, který stojí o polovinu méně než vívoActive a přitom má prakticky shodné funkce. Rozdíly jsou minimální: Forerunner nemá barevný displej (to je spíš plus), díky tomu má delší výdrž baterie (plus) a nemá dotykový displej (to je též spíš plus). Celkově se mi Forerunner velice líbil a v horečnatém rozhodování jsem si ho dal i do košíku v eshopu.

Pak jsem si ale všiml v soupisu funkcí jediného rozdílu ve prospěch vívoActive: ve vívoActive 3 fungují plnohodnotné tréninkové plány z webu Garmin Connect. A to rozhodlo.

Na běžnou recenzi je mnoho jiných povolanějších; zaměřil bych se právě jen na funkci tréninkových plánů. Pokud někdo uvažuje mezi stejnými modely, tak dle mého názoru tréninkové plány jsou jediným důvodem, proč volit vívoActive 3 před levnějším Forerunner 35. Nezkoušel jsem tréninkové plány na Forerunner 35, ale podle návodu k použití se mi zdá, že tam fungují plány dle tepové frekvence (které jsou též pěkné) a nefungují tam jen "koučované" tréninkové plány.

Web Garmin Connect používám k evidenci běhání už šestým rokem a vždycky se mi líbil. Ve spojení s těmi smart hodinkami a mobilní aplikací jsem však teprve odhalil jeho úžasné možnosti.

Tréninkové plány jsou funkcí přesně pro mě, který by se jinak do běhu musel nutit. Člověk se přihlásí na závod a pak si v aplikaci nastaví, na jaký běh se připravuje (v mém případě půlmaraton nebo 10 km), kdy se závod koná a jaký mám cíl. Případně jsou i plány s jinými cíli: zhubnout, případně zlepšit kondici. Dále si člověk vybere, které dny v týdnu chce běhat, a většinou též, který den v týdnu chce mít pravidelný dlouhý běh, který zabere více času.

Aplikace pak rozvrhne jednotlivé běhy.

Tréninkové plány považuji pro sebe za vrcholovou disciplínu v hodnocení běžeckých hodinek pro hobíky, jako jsem já, protože jde o komplexní produkt, který spojuje hardware (hodinky), aplikaci v mobilu se statistikami a sociálními funkcemi, webové rozhraní a obsah (tréninkové plány, instruktážní videa) poskytovaný výrobcem s využitím té infrastruktury. Přestože jen hardware se platí a zbytek je "zdarma", dává pro mě smysl porovnávat celkovou službu podle toho, jakou radost z běhu mi dává díky proměnlivým tréninkům a jak mi pomáhá zlepšit čas.

Už na květnový KV půlmaraton jsem se poslední týdny připravoval podle jednoduššího tréninkového plánu dle tepové frekvence: při koupi hodinek už zbýval do závodu jen měsíc, což je na trénink příliš málo. Ale i tak mě potěšilo vyzkoušet si v plném nasazení tréninkový plán podle tepových zón.

Zobrazení při běhu dle tepové zóny:
nahoře zbývající čas (1 hod. 49 min),
pod tím tepová zóna a tep, dole uběhnutá vzdálenost.
Šipečka na kruhu ukazuje, kde právě jsem
v žádoucím intervalu tepové frekvence.
Už jsem takový tréninkový plán kdysi zkoušel s běhací aplikací od Adidasu, kterou před časem ukončili; tehdy jsem k tomu potřeboval hrudní pás a mobil, což fungovalo nespolehlivě a bylo to nekomfortní.

Hodinky jsou na toto ideální:při vybočení z aktuální zóny zavibrují  a zobrazí aktuální tepovou frekvenci v kruhu zbarveném podle toho, zda je moc vysoká nebo nízká.

Po půlmaratonu jsem začal hned další tréninkový plán na podzimní 10km závod v Praze. A vylepšená verze dlouhého tréninkového plánu s "koučem" mi vzala dech: prezentace plánu je opravdu vynikající. Člověk má přiděleného kouče, který průběžně na krátkých (cca po 1:30 min.) videíčkách dává tréninkové tipy. I když ten kouč je jen paní, která natočila pár videí na louce před centrálou Garminu, tak někomu taková prezentace tréninku může pomoci. 

Můj kouč je tahle přísná paní, co
se nikdy moc neusmívá:-)
Duhové kolečko vpravo nahoře
je měřák, jak pravděpodobné je
dle dosavadního mého trénování,
že při závodě dám čas, o který se snažím.
Videa jsou pro amatéry mého druhu dobrá: mluví se stručně a k věci. Většinu tipů už jsem sice někdy slyšel, ale nikdy neškodí si je připomenout a myslet na zlepšení techniky. Zhruba každý týden postupu tréninku přibývá jedno videíčko.

Prezentace tréninků v aplikaci je všemožně promyšlená tak, aby běžce motivovala vytrvat. Především to není tak, že hned od počátku by se v kalendáři objevily všechny tréninky až do data závodu. Aby se zobrazily tréninky na příští týden, je potřeba napřed absolvovat ty aktuální. Dalším důvodem, že tréninkový plán se ukazuje jen týden dopředu, je též to, že algorytmus průběžně přizpůsobuje další tréninky údajům z dosavadních běhů. Nedovedu posoudit, jak výrazné ty personalizační zásahy jsou; subjektivně jsou tréninky o něco náročnější, než bych běhal sám, ale vždy se dají zvládnout. Takže asi OK.

Rozpis běhů na jeden týden.

Jak je vidět z obrázku, moje tréninky na 10km závod třeba zahrnují pohodlný běh (úterý), intervaly (středa), běhání do kopce (pátek - někdy jsou v pátek intervaly) a dlouhý běh (sobota).

Zobrazení jednotlivých běhů je jasné a člověk rychle pochopí, jak je při běhu ukazují hodinky.

Displej se inteligentně mění podle úseků.
Kde jde o tempo, ukazuje se tempo;
kde jde o pohodu, zobrazuje se čas a tep.
Tady zrovna jde o úsek, kde mám běžet
tempo 5:50 až 6:02 a pod tím je velkým číslem
aktuální skutečné tempo.
Aplikace je v češtině, moje hodinky jako takové češtinu zatím nemají; ale tréninkové plány jsou dělané česko-anglickou makaronštinou. Instruktážní videa jsou anglicky.

Příklad rozpisu jednoho běhu.
Zobrazení je v metrických jednotkách,
plán je však koncipován imperiálně.
Tzn. běhám vzdálenosti
jako 4,83 km a intervaly 1,61 km apod.:-)

Aktuálně jsem v osmém týdnu z dvaadvaceti týdnů tréninku na říjnový běh, kde jsem si dal za cíl osobní rekord.

Úplně na závěr jsem si nechal jednu perličku, která ukazuje, jak ďábelský je dnešní marketing. A jak jsme my, spotřebitelé, proti takovým praktikám bezmocní.

Aplikace Garmin Connect mj. počítá hodnotu VO2 max, což je něco jako kapacita plic a má to ukazovat v zásadě tělesnou kondici. A teď se podívejte, jak ďábelsky tuto hodnotu v aplikaci prezentují:

"Vaše úroveň fitness odpovídá věku 28 let."
Jak každý jistě uzná, toto je nefér. Psát pánovi mého věku, že vědecky mám fitness na 28 let, to je podpásovka. Už nikdy nemohu používat žádnou jinou aplikaci, na to je moje nátura příliš slabá.

A nic na tom nemění skutečnost, že jsem - čistě náhodou - dal sem příklad snímku obrazovky ze dne, kdy můj fitness věk byl zatím nejnižší, jaký jsem viděl. Většinou mi aplikace ukazuje fitness věk něco přes 30 - i to je však pořád o více než dekádu do mínusu oproti skutečnosti!

Závěrem bych ještě pro zájemce poznamenal, že po určitý čas byl problém (dle recenzí na aplikaci) se synchronizací Garmin hodinek s mobily Huawei, ale je vidět, že Garmin dělá aktualizace poctivě a mně to fungovalo vždy bezproblémově. I v případě problémů s bluetooth synchronizací je vždy v záloze synchronizace přes kabel do PC.

Tréninkové plány ve vívoActive 3 tedy mohu doporučit.


2 komentáře:

  1. Tyjo, to je hrozně zajímavý - tohle mě úplně míjelo! Někdy budu muset pořádně prozkoumat alespoň aplikaci, když už mám ty horší hodinky. Schválně, jestli aspoň nějaký zlomek toho půjde napasovat na Forerunnery.

    OdpovědětVymazat
  2. Díky:-)

    Napřed jsem si myslel, že FR35 nemá žádné tréninkové plány. Ale díval jsem se kvůli tomuhle článku do návodu: tam jsem o tom našel jedinou větu, kterou já jsem pochopil, že plány dle HR by měly jít do FR35 vložit.

    Jako další zdroj jsem měl reklamní články o roll-outu koučovaných plánů Garmin, kde FR35 jasně v seznamu podporovaných zařízení není.

    Bohužel jsem si s tím moc nehrál, protože jsem zcela spokojen a nechci si zkazit nějakým klikáním ten aktuální svůj plán.

    OdpovědětVymazat