31. srpna 2019

Arzach / Hermetická garáž (Moebius)

Nestává se často, aby se mi do ruky dostal čerstvě vydaný komiks. Budiž díky p. presidentovi, který zapůjčil mé pí manželce spojené vydání dvou slavných prací p. Moebia.


Rovnou říkám, že dnešní post beru opravdu jen jako poznámku do deníčku, že jsem tuto knihu přečetl. Jen těžko bych se pokoušel nějak recenzně popasovat s evidentně přelomovou prací žánru, v němž se vůbec neorientuji.

Nádherná kniha má jako doslov krátkou studii Muž, který způsobil revoluci v komiksu (od p. Daniela Pizzoliho), která na příkladech konkrétních panelů vysvětluje mistrovství autora.

V 70. letech vycházel ve Francii časopis specializovaný na sci-fi komiks s názvem Métal hurlant. P. Moebius v něm publikoval své inovativní práce: v r. 1975 Arzach a v l. 1976-1979 Hermetickou garáž.

Skupina tvůrců, co níž náležel i p. Moebius, vycházela z kulturního převratu roku 1968 a vůbec z let šedesátých.

První příběh s názvem Arzach je už na první pohled úžasný tím, že je kompletně beze slov. P. Moebius měl dokonale zvládnuté řemeslo - a to ještě v době před digitalizací, takže neměl k dispozici možnost kopírovat jednoduše třeba pozadí jednotlivých panelů a upravovat je.

Mýtický hrad na skále s pěknou nahotinkou uvnitř -
sexuální revoluce r. 1968 budiž pochválena! :-)
(obrázek ze stránek vydavatele - zde)
Němý komiks Arzach se mi četl (vlastně spíš prohlížel) výborně a bavil mě. Velkou část příběhu jsem myslím pochopil, ale finální vyvrcholení na první ani druhé prohlížení zatím ne.

Arzach má moc krásné obrázky.
A co teprv, když jsem si v doslovu přečetl,
jaké kompoziční principy za nimi vězí!
(zdroj - stránky vydavatele zde)

Druhou polovinu knihy tvoří seriál Hermetická garáž, což je absurdní a prý improvizovaný akční sci-fi metapříběh, který v sobě zahrnuje různé konvenční motivy žánru, které jsou však poskládány dosti svévolně. Vzdáleně (... velice vzdáleně...) mi ta metoda připomněla třeba poctu žánru krváku v Krvavém románu p. Váchala.

Zatímco první komiks Arzach mě okouzlil a kdykoliv bych si ho prohlédl rád znovu, u Hermetické garáže si nejsem tak jist.

Hermetická garáž je celá v černobílé kresbě a
je prý plná kulturních odkazů, z nichž jsem žádný nepoznal.
Nevadilo to však, jsou tam ponechány jako odměna
pro esoterický kroužek.
(zdroj - stránky vydavatele zde). 

Závěr laboratorních prací: tato dvojkniha mě skutečně zaujala. Její četba vyžaduje plné soustředění na grafickou stránku věci, která má vážné umělecké ambice, a současně přemýšlení nad tajemným příběhem.


První věta knihy (přichází na str. 46 :-) ): Harzach.

Poslední věta: A to je jen několik z mnoha důvodů, které z Arzacha a Hermetické garáže činí nepopiratelná mistrovská díla devátého umění.


Goodreads: 93 % (ze 3 hodnocení)
Databáze knih: 91 % (ze 7 hodnocení)




4 komentáře:

  1. Na nějaký komiks od pana autora se chystám již delší dobu. Uvažovala jsem dokonce i o koupi, ale jsou to poměrně nákladné publikace, tak si spíš zajdu do knihovny, aby mi to tam sehnali a pokud budu spokojená, teprve pak do publikace zainvestuji.
    Jinak ty ilustrace jsou fakt úžasné. A velmi Vás chválím, že jste se pustil do žánru, který Vám vůbec není blízký, taky bych to asi měla začít dělat. Ale on do toho člověk patrně časem "dospěje", že? :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hola, díky za komentík:-)

      U komiksů to mám tak, že mi jsou sympatické jako čtenáři, ale stydím se o nich něco psát, protože si je jen občas prohlížím a nemám ani ambici vědět o tom žánru něco víc.

      Takže když už mi leží v knihovně nádherná nová kniha, tak není potřeba velkého mentálního přemáhání, si tu knihu přečíst:-)

      Do nesympatických žánrů se ve skutečnosti v četbě vůbec nenutím.

      Vymazat
  2. Koukám, že Arzach mají u nás v knihovně (ne tohle vydání). Asi si to při příští návštěvě půjčím, vypadá to dobře. Obrázky jsou lákavé. Díky za inspiraci.
    S panem Moebiem mám zkušenosti jen s "Šílená ze Sacré-Coeur" (a byl by to asi dlouhý koment, kdybych měl napsat, co si o tom myslím. :-))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky za koment - Arzach je fakt dobře strávených pár desítek minut!

      Vymazat