15. listopadu 2020

Temné děsy (Batman: Temný rytíř, svazek 2, #1 - 9, David Finch, Paul Jenkins, Richard Friend)

Dnes přichází řada na třetí kousek z jarního covidového komiksového balíčku, který paní manželka zakoupila na startovači.

Brožura Temné děsy zahrnuje devět sešitů po jednom z restartů batmanovského duševního vlastnictví, který vydavatel provedl na začátku desátých let.

Nepochybně jsem zasažen sledováním anglosaské kulturní války, takže se u popkulturních děl dívám na datum vzniku a pozoruji z toho vyplývající míru politické progresivity. Temné děsy vyšly v roce 2012; mohu dosvědčit, že autoři a publikující korporace v těchto sešitech ještě obsluhovali poptávku platícího obecenstva po eskapistické zábavě. Svou povahou jsou Temné děsy tedy opusem ještě plně předrevolučním :-)

Svět superhrdinských komiksů mi není vlastní. A hlavně: nebyl mi vlastní, když jsem byl mladý, takže k němu nepociťuji žádnou nostalgii. Z toho plyne ta potíž, že sice mám americké superhrdiny vlažně rád, ale zajímají mě víc jako fenomén zábavního průmyslu, než jako umělecké dílo.

Přesto se mi Temné děsy líbily víc, než je u tohoto žánru obvyklé. 

Policejní práce v Gotham City
je nelehká (zdroj: stánky vydavatele - zde).

Dalo by se říci, že příběh má dvojici hlavních protagonistů: p. Batman spolupracuje s p. Jimem Gordonem, zcela neperspektivním řadovým kriminalistou policejního sboru. Postava p. Gordona přidává k obvyklé smršti absurdního množství akce, bortících se zdí a útočících vesmírných monster další vrstvu depresivní atmosféry nemilosrdné metropole: v policejním sboru řádí kariéristé, jejichž metody nejsou o nic méně děsivé, než virus agresivního šílenství, který šíří ve městě zlí emzáci. Korporátní kariéristé trápí prosté pracovníky prostřednictvím inspekcí, procesních pravidel a pohovorů. 

Vedle p. Batmana se účast ostatních superhrdinů omezuje na štěky, které působí, jako by byly zařazeny spíš z povinnosti než z nutnosti pro logiku příběhu.

Závěr: každé moje hodnocení je jen pocit spotřebitele, kterému je celý komiks jako médium celkem cizí. Z toho mála, co jsem v rámci žánru četl, mi Temný rytíř připadá spíše vydařenější. Osobně si dovedu představit, že by mě bavila detektivní série s p. Gordonem v hlavní roli, pokud by vznikla. 


První věta knihy: Strach je kanibal, který se živí sám sebou.

Poslední věta: Nemám strach...


Goodreads: 76 % (ze 4 509 hodnocení)

Databáze knih: 74 % (ze 69 hodnocení)


    




Žádné komentáře:

Okomentovat