Dalším suvenýrem ze slunečného říjnového prodlouženého víkendu v Norimberku je pro mě brožura z Germánského národního muzea.
Je to můj oblíbený žánr: malá knížka o 70 stranách, nádherně provedená, se zahuštěným textem a krásnými obrázky. Prohlédnout si soustředěně všechna vyobrazení a propojit si je s popisky je dost namáhavá práce. Věnoval jsem tomu velkou část letošních vánočních svátků (když tedy pominu těch 90 % času, kdy jsem jen ležel na gauči a hleděl do nějaké obrazovky...).
Text výborně popisuje výrobky, zbraně a oděvy v expozici od pravěku až do doby merovejské: průvodce končí po r. 700, kde vláda p. Karla Velikého je spojována s počátkem nové epochy - středověku.
Těžko vypíchnout nějakou jednotlivost. Snad tyto:
- Muzeum bylo založeno v polovině 19. století jako germánské, ale velká část období, které pokrývá, je keltská. V brožuře se píše, že dobu železnou v Bavorsku, tzn. cca od r. 800 př. n. l., lze s velkou mírou jistoty spojovat s keltským etnikem. Dodávají, že přinejmenším od doby měděné nejsou doloženy nějaké velké přesuny obyvatelstva, takže se naznačuje, že i kultury doby bronzové mohly být keltské.
- Zaujal mě postřeh, jaké politické dopady měla technologická změna při přechodu z doby bronzové do doby železné: naleziště mědi a hlavně cínu byla vzácná. Za doby bronzové proto musel úspěšný vládce udržovat téměř globální obchodní styky, aby se dostal ke špičkovým zbraním a statusovým předmětům. Oproti tomu o železné rudě se v brožuře píše, že byla k nalezení "téměř všude" (přinejmenším v - jak se tu kulantně píše - oblasti německého jazyka) a technologie železných předmětů umožnila většímu počtu lokálních vládců udržovat nezávislost.
- Pravěká a hlavně starověká sbírka muzea mě nezklamala. Za ikonické bych považoval asi dva jednotlivá exponáty. Prvním je gótská orlice, která je zobrazena na obálce brožury. Pochází z nálezu v San Marina a je spojována s nějakou z nejvýše postavených dam v okolí p. Theodericha, gótského krále v Itálii od roku 493. Spojuje se v ní mnoho motivů: jednak mi tím jednoduchým stylem dost připomíná orlici ve znaku říše, jak se používá i v moderní době až do současnosti. Dále pak osoba p. Theodericha propojuje fantasticky antiku s moderní západní Evropou; není těžké chápat nadšení, které pro staré germánské věci měla raná moderní doba v Německu. Dodatečenou legitimitu p. Theoderichovi dodalo pověření římského císaře v Konstantinopoli, aby zabral Itálii od p. Odoakera, germánského ukončitele západního Říma. Do toho je p. Theoderich (pod jménem p. Dietrich z Bernu, přičemž Bern znamená dnešní Veronu) ještě významnou postavou nejstarších germánských ság, včetně písně o Nibelunzích.
Toto není Hollywood, ale reálná přilba římského důstojníka jedné z posádek v Německu. Pochází někdy z 2. století a má na sobě pro pořádek vyryto jméno a organizační zařazení tehdejšího nositele. |
- Za druhý ikonický exponát bych považoval pozlacený bronzový kuželový čepec pro šamana. Má na výšku cca 80 cm, pochází z doby cca 1000 let př. n. l. a byl nalezen u Norimberka. Odborníci se domnívají, že mohl sloužit šamanovi pro kultovní úkony. Představuju si, že kdybych si nasadil tenhle kužel na hlavu, tak budu taky léčit dotykem!
Šamanský kužel na hlavu. Kultura popelnicových polí. |
Návštěvu pravěké a starověké expozice Germánského národního muzea v Norimberku mohu doporučit, jakož i tuto brožurku. Díky sousedství s kotlinou se historie Frank s tou naší opravdu setkávala a potýkala nepřetržitě od nepaměti.
První věta knihy: Tento průvdoce sbírkou pravěké a starověké archeologie v Germánském národním muzeu má poskytnout stručný přehled a náhled na charakter této sbírky.
Poslední věta: Tím započala ve větším rozsahu písemná dokumentace historických událostí v podobě Renovatio Imperii, obnovy (římské) říše, vydané Karlem Velikým, a tím došlo k přechodu do období středověku.
Žádné komentáře:
Okomentovat