Tak jsem si hned publikaci p. Jana Sedláka z r. 1987 s názvem Jan Blažej Santini - Setkání baroku s gotikou půjčil. Protože kostel na Zelené hoře ve Žďáru je skutečně skvost.
Přečetl jsem ji s chutí a navíc docela rychle, protože má hodně obrázků (konkrétně 135 a velice pěkných - často leteckých) a relativně méně písmenek. Příliš jsem se popravdě nezdržoval ani u architektonického žargonu, kterého je v knize hodně a který bohužel neovládám. Například mám na mysli podobné věty:
Interiér ochozové chodby je složen z
prostorových buněk zaklenutých obligátními českými plackami a kupolemi
na pendantivech. Pilíře pokrývají polosloupy a podkládané pilastry s
římsovými hlavicemi, které vytvářejí s klenebními pasy známé zmnožené
triumfální oblouky, připomínající gotické klenební konstrukce a
zastírající prostorovou aditivnost.
No... když se takto píše u obrázku, tak je to myslím v pořádku. A navíc tedy jsem si říkal, že aspoň nějaké ty opakující se pojmy si najdu ve slovníku.
Jináč tedy p. Santini žil v letech 1677 až 1723, tzn. že zemřel v necelých 47 letech. První velkou zakázku měl v Sedlci u Kutné Hory, když mu bylo 26. Celkem má prý kolem 100 realizací, přičemž nejen navrhoval, ale často i vedl stavbu. Ten člověk tedy nemarnil čas. Počítám, že si nevedl blog ani nezevloval na facebooku.
V knize p. Santiniho vysoce cení: má být spolu s p. Parléřem největší osobností celé historie české architektury. Paralelně s ním tvořil v Čechách p. Kryštof Diezenhofer, který je uveden jako trochu méně geniální oproti p. Santinimu; jako slabší kousek se uvádí kostel sv. Markéty na Břevnově, kde p. Diezenhofer prý prokázal, že na p. Santiniho úplně nemá.
Mariánský týnec - ten p. TSQ doporučoval obzvláště.
Zde je na fotografii ještě bez kopule, která se propadla r. 1920.
Nyní je již prý opravena. |
Odnesl jsem z knihy další kousek obrázku, jak to v kotlině tehdy vypadalo. Santiniho děda přišel z Itálie jako zedník, oženil se již v Praze s dívkou s Plzně. Santiniho otec byl v Praze již kameníkem, což bylo podstatně lepší, a p. Santini byl již velice úspěšný; koupil si několik domů v Nerudově ulici. Pochopil jsem, že ve stavebnictví se tou dobou míhala řada jiných italských jmen, jak mezi architekty, tak i políry. Tvář Čech a Moravy je z výrazné části evidentně dílem místní velké italské komunity. Možná proto je české baroko to nejhezčí, co máme, neboť jde většinou o práci našich Italů.
Zelená hora je vrcholným dílem p. Santiniho.
Zde na snímku ještě jako pralesní záležitost.
Zbytky po kácení jsou na svazích při návštěvě stále ještě trochu vidět. |
P. Santini měl stavebníky, kteří mu rozuměli a oceňovali jeho genialitu - a dávali mu další zakázky. Hlavní byli opati ze Žďáru (p. Vejmluva, tj. evidentně Čech) a z Plas (p. Tyttl, evidentně Němec, ale též starý vlastenec).
Čili kniha je pěkná, jistě doporučuji. Uvědomil jsem si, že barokních skvostů je u nás hodně a jak souvisí se stavěním v okolních zemích (p. Santini měl italské vzory a učil se tam, p. Diezenhofer byl jeden z několika bratrů, kteří dělali to samé co on, jenom v Německu).
Prý ovlivněno p. Santinim - vila z r. 1932-3 od p. Grégra. |
První věta knihy: Dnes se již obecně uznává, že české země sehrály v evropských dějinách umění třikrát prvořadou roli: v gotice za vlády Karla IV. a Václava IV., v době vrcholného baroku první půle 18. století a architekturou mezi světovými válkami.
Poslední věta: Obdobně působili i premostráti v Brně-Zábrodovicích a cisterciáci na Velehradě, především opat Bernard Kašpárek (1691 - 99), nebo Florián Nezorin (1699 - 1724), rodák ze Žďáru.
****
Další články:
- kniha o Dientzenhoferech - zde.
Žádné komentáře:
Okomentovat