Jednotlivé německé komunity na Východě Evropy se však lišily, protože mezi nimi jsou jednak území, kde žili jako víceméně původní obyvatelstvo, případně kolonisté už hluboce středověcí, což myslím zahrnuje většinou i případ našich Němců. Ale je i bohatá historie Němců v Rusku, v Sedmihradsku nebo v Uhrách, kam přišli až mnohem později jako organizovaní kolonisté.
Pozoruhodné jsou hlavně výkony Němců v Rusku, kam byli pozváni osvícenskými panovníky a měli vlastní právo, zejména směli vlastnit půdu. Postupně se prosadili ve velkých počtech v ruské carské správě; píše se tam, že v některých úřadech měli pomalu většinu.
České záležitosti se v sešitu na několika místech objevují, ale spíše stručně, není na nich těžiště. Rekapituluje se první republika z hlediska sudetoněmeckých křivd, což prosím. Ale jak ohledně té první republiky, tak ohledně protektorátu dávají fakta do souvislosti poněkud překvapivě.
V první republice zdůrazňují události 4. března 1919, kdy čs. vojsko mělo zastřelit 53 Němce při demonstracích svolaných sudetoněmeckými politiky na protest proti ponechání sudetských území v Republice. (Škoda, že nepíšou, kolik demonstrantů si zastřelili Němci tou dobou sami doma). Pak se cituje německý diplomat z října 1918 v tom smyslu, že se Němci dočkají rovného zacházení v Republice a označuje se to za optimistické něco takového čekat od Čechů. (Škoda, že už necitovali žádné další výroky německých diplomatů v pozdějších letech). Pak uvádějí něco, o čem slyším poprvé: v roce 1924 bylo prý propuštěno 7000 sudetoněmeckých železničářů a byli nahrazeni Čechy, podobně prý to bylo u pošty, policie a celníků. Potom už se mluví jen obecně o pokračující diskriminaci sudetských Němců v Republice bez uvedení, v čem měla spočívat. Účast německých ministrů na vládě tam označují za "fíkový list" pro české utlačovatele. A že ta diskriminace nahnala sudetské Němce k Henleinovi.
Známý nepřítel Němců, p. Mašaryk. |
Současně zlepšil [Heydrich] lékařskou
péči a sociální zabezpečení dělníků a zřídil stipendia pro studium
českých studentů na vysokých školách v Říši. V zahraničí tak vznikl
dojem, jako by se Češi pod německou vládou docela pohodlně zařídili.
To odporovalo zájmům exilové londýnské
vlády Edvarda Beneše. Proto poslal do Prahy agenty parašutisty, kteří
27. května 1942 provedli atentát na Heydricha; ten podlehl svým zraněním
o sedm dnů později. Němci vykonali pomstu krutě, jak to mohl Beneš
dobře očekávat: vypálili vesnici Lidice, zastřelili 173 mužských obyvatel
a odvlekli přes 300 žen a dětí do koncentračních táborů.
Lidice se staly symbolem. Světové
mínění změnilo své mínění o Češích, kteří vypadali tak odevzdaní svému
osudu. Londýn a Paříž anulovaly svůj podpis pod Mnichovskou dohodou.
Beneš se dostal o kus blíže k cíli získat souhlas Spojenců k vyhnání
sudetských Němců.
Počty německých uprchlíků po druhé sv. válce. |
Jako historická perlička je tam i reakce na vyhánění Němců z východního Pruska ještě od nacistické německé vlády, která s tím byla už konfrontovaná - stihl o tom hovořit p. Goebbels. Ale náckové jim nepomohli se vrátit, preferovali vojenské transporty a německé obyvatelstvo nechali po ústupu svému osudu.
Bývalý ministr zahraničí p. Fischer s prasynovcem v Maďarsku a řeznictví jeho dědy tamtéž. |
O svazech vyhnanců píší poměrně kriticky, že byly silně pod vlivem bývalých nacistů, což si dodnes odmítají přiznat. Zaujalo mě, že německé ministerstvo pro vyhnance nechalo v 50. letech sepsat vzpomínky desetitisíců pamětníků. Vznikla pětisvazková studie o křivdách na Němcích z východu při jejich vyhnání. Nakonec se to neodvážili veřejně tehdy ještě vydat, a vytiskli to jen v omezeném nákladu pro vlastní potřebu a pro budoucnost.
Myslím, že komu záleží na věcech veřejných v kotlině, tak na téma sudetských Němců naráží často. Počínaje obecným rozjímáním o historickém přínosu zdejších etnik pro naši civilizaci a kulturu. Avšak patří k tomu i to nejméně příjemné, to jsou zprávy o ukrutnostech proti civilistům při odsunu. Sám se na takové dokumenty nedívám rád, ale je asi jasné, že není jiná rozumná alternativa, než mít v tom jasno a znát holá fakta.
Nevadí mi nijak dramaticky, když se dva historické příběhy budou lišit v tom, kdo první a víc se mohl cítit ukřivděn (a cítit se ukřivděni umíme výborně, jakož i Němci to umí na světové úrovni). Připadá mi ale divné, jaká je pořád ještě zásadní neshoda i na základních faktech z nedávného soužití. Nejlepším příkladem budiž třeba heslo na wikipedii o tzv. brněnském pochodu smrti; česká wikipedie o tom píše prakticky jako o fikci se dvěma oběťmi (to je nadsázka, uvádějí se i přirozená úmrtí během cesty), německá wikipedia píše o prokázaných 27 tis. obětí, což má být 50 % německých obyvatel Brna a staví se to do přímého porovnání s údajnými 8 až 40 tis. obětmi nežidovských Čechů za Protektorátu (opravdu pozoruhodná kategorie).
Nemyslel bych, že budu psát na blog o takto nepříjemných tématech.
Další články o historických sešitech Spiegelu:
- Germáni - zde.
- Ježíš Nazaretský - zde.
- Konec říše římské - zde.
- Karel Veliký - zde.
- Byzanc - zde.
- Štaufové - zde.
- Třicetiletá válka - zde.
- Habsburkové - zde.
- Dějiny Benátek - zde.
- Němci na východě - zde.
- Peníze - kronika kapitálu - zde.
Žádné komentáře:
Okomentovat