V samém úvodu knihy autorka stručně vysvětluje svůj pohled na malířství jako jazyk svého druhu, kterému se lze naučit.
Výtvarné umění je vizuální jazyk, který nemá slova, a proto závěry o uměleckých dílech předávané mluvenou nebo psanou komunikací jsou k dílu paralelní, nikoliv však plnohodnotné.Po úvodu následuje několik kraťounkých průřezových kapitol, či spíše hesel: Tvar a podklad, Medium a materiály, Kompozice, Styl a techniky, Umělec.
V této části mě zaujalo, že teprve rozvoj chemických materiálů v 19. století dovolil malířům, aby vyšli malovat do exteriéru.
Umělci si buď původně míchali barvy sami, nebo je kupovali v prasečích močových měchýřích od profesionálních dodavatelů. Mechanický ruční mlýnek a vymačkatelná kovová tuba se objevily v 19. století. Tento vývoj dovolil malířům opustit ateliér a pracovat v plenéru, čímž byl položen základ k hnutí impresionistů.Hlavní částí knihy je pak podrobné představení 50 významných děl západního malířství z období od 15. do 21. století, a to v rámci pěti žánrových kapitol: Portrét, Krajina, Příběh, Zátiší a Abstrakce.
Knížka je provedená krásně. Malý formát je fantastický na pohodlné čtení. Reprodukce obrazů jsou sice ve špičkové kvalitě, ale jak jsou mrňavé, tak lze zapomenout na nějaké prohlížení detailů. Z tohoto důvodu zvolila autorka u většiny prezentovaných obrazů ten způsob, že na jedné dvoustraně je reprodukce obrazu a hlavní komentář. Na další dvoustraně je pak výřez několika zvětšených detailů, které jsou komentovány jednotlivě.
Ukázka hlavní dvoustránky obrazu p. Albrechta Dürera "Autoportrét v kožichu" (1500). (Nechci knihu trápit ve skeneru, takže omluvte prosím, že reprodukce jsou pořízené jen mobilem z ruky.) |
Ukázka typické druhé dvoustránky: výřezy detailů s komentářem. |
Kniha je pochopitelně zaměřena na anglického a amerického čtenáře, proto obsahuje možná o kousek větší podíl autorů z této oblasti, než by odpovídalo jejich příspěvku světové malbě. Ale to není stížnost; nejhezčí pro mě budou vždycky stejně nizozemští mistři, ale ty si nepotřebuji prohlížet v tomto výběru. Rád si rozšířím obzory o obrazy, které neznám.
Modernost příručky je bezpochyby v tom, že dbá na zastoupení prací žen; obsahoval by takovýto úzký výběr třeba ještě před 30 lety vůbec nějaké ženské práce? Opět: byť kvóty se mi hnusí, tak zde jde o autorské rozhodnutí, které mi nevadí. Naopak jsem se poučil, že malířky působily též ve starších dobách, ne třeba jen v posledním století.
Závěrem si kladu úkol vybrat z každé kapitoly reprodukci, která se mi líbila nejvíce. Tak třeba tyto:
- Portrét: autoportrét p. Dürera - viz shora. Ten seběvědomý výraz rockové hvězdy je nadčasový. Obraz je v Alte Pinakothek v Mnichově.
- Krajina: vybírám jednoho Holanďana. Líbí se mi řada drobných lidiček umístěných porůznu na obrazu.
Meindert Hobbema: Alej u Middelharnisu, 1689, National Gallery, Londýn. |
Před a... |
po. William Hogarth, 1731, Fitzwilliam Museum, Cambridge. |
Roy Lichtenstein: Zátiší se zlatými rybkami, 1974, Philliadelphia Museum of Art. |
V závěru je obsažen i malý slovníček používaných pojmů; zkusím nezapomenout chiaroscuro. Dle příručky je chiaroscuro efekt intenzivního světla a temnoty, užívaný v malbě pro zvýšení dramatičnosti.
Knihu doporučuji, je pěkná. Potvrdila se mi zkušenost z mých posledních návštěv galerií, že si rád nechám vysvětlovat obrazy, jakož se i rád nechám upozorňovat na zajímavosti, kterých bych si sám nevšiml.
První věta knihy: Zatímco mnohé obrazy lze ocenit celkem jednoduše, potěšení z nich lze zvýšit broušením vlastních pozorovacích schopností.
Poslední věta: "Šedý prostor" obsahuje matici mikrokosmo-makrokosmických vztahů, která je podobná pohledu na noční město z přistávajícího letadla, kdy počínají být rozpoznatelné některé městské prvky.
Goodreads: 70 % (z 36 hodnocení)
Žádné komentáře:
Okomentovat