Stěhování národů z pohledu archeologie - podle názvu tohle nebyl
úplně povinný nákup. Přesto jsem si tu knížku někdy vloni koupil. Asi
jsem měl pocit, že si to zrovna zasloužím.
A ve stejné rovině bych viděl i celkové hodnocení po opětovném přečtení, tzn. něco jako je možno, ale není nutno. P. Droberjar nemá dle mého úplně dar krásného vyjadřování. Místy je podání přeci jen spíše akademické a pro laika ne úplně přehledně.
Ale tématika sama je zajímavá i pro mě. Podle všeho se jedná o druhou
část práce o Germánech v Čechách. První díl pojednává výlučně o p. Marobudovi a jeho markomanské říši. Věk barbarů
počíná v okamžiku markomanských válek, kdy Markomani a Kvádové útočí na
římské impérium tak silně, že na Dunaj přijíždí císař-filozof p. Markus
Aurelius, aby je porazil. Dokonce se zabývá úvahami zabrat země na sever
od Dunaje a zřídit v nich provincii. Pak ale umírá a jeho syn p. Commodus
není tak schopný. P. Commodus je mimochodem ten zlý zlák z filmu Gladiátor.
Výsledkem četby je, že mám ošklivě nabouranou tu krásnou jednoduchou
osnovu starověkých dějin naší vlasti ze základní školy: léta -400 až 0 -
Bójové, 0 - 400 Markomani (české země), Kvádové (Slovensko), 400 -
průběh Hunů, v závěsu za nimi již praotec Čech.
Jednak ty pravěké národy ignorovaly dnešní hranice a drze se
usidlovaly tak nějak nanicovatě mezi, ani se neví kde přesně. Pořád se
někam stěhovaly po celé Evropě. Různě se rozdělovaly a vyskytují se pod
různými jmény. Pak hlavně o ničem nejsou pořádné zápisy, takže z
hlediska archeologie se tam označují různé podivné názvy kultur dle
ozdob na hrnkách a nikdo se moc nemá k tomu, aby hádal, který ten národ
si vařil kafe v kancelářích právě do hrnků s těmito obrázky.
Když bych lidově shrnul příběh popisovaný ve Věku barbarů,
tak po těch markomanských válkách na konci 2. století nastal úpadek. A
ve 3. století přichází nějaká nová kultura ze severu a neví se kdo.
Potom nějak Markomani částečně se přesunuli spíš na Slovensko. Potom
zase úplně odešli na jihozápad, myslím že s Vandaly - roku 406
překročili zamrzlý Rýn a později vytvořili Svébové (mezi něž se řadí i
Markomani a Kvádové) království ve Španělsku. Část Markomanů možná taky
se usadila za Šumavou a konstituovali spolu s dalšími Bavoráky jako nový národ. Ale to se
taky neví.
Pak asi přišli Herulové počátkem 5. století, kteří se tak
nějak stýkali a potýkali s Huny. Herulové byli hlavně na Moravě a zůstal
po nich nejbohatší hrob u nás (Blučina), patrně knížecí. A nakonec,
koncem 5. století Langobardi porazili Heruly, a pomalu tu prošli na své
cestě od Labe na severu. Zanechali tu relativně dost památek a byli
bohatší, než ty předchozí populace. Spekuluje se, že jeden velký hrob na Moravě (Žuráň) by mohl být Langobardský král p. Wacho. Dlouhobradi se usadili na chvilku zase u Dunaje na Slovensku a potom se vydali asi 528 do Itálie, kde nakonec založili své království, které se dodnes nazývá Lombardie.
V závěru pak p. Droberjar polemizuje s historikem p. Třeštíkem, který psal, že
Čechové přišli k nám již kolem roku 530 poté, co Germáni zcela odešli za
lepším. Zde se píše, že to nedává dobrý smysl, protože ještě ze druhé
třetiny 6. je tu hodně germánských památek a nebylo to rozhodně
opuštěno. Z pohledu archeologického přišly první skupiny Slovanů až
koncem 6. století a hlavní skupina pak nějak s Avary v první polovině 7.
století. Tam už zase ale byla, jak známo Sámova říše, která se mydlila
roku 631 s Franky u Wogastisburku.
Celkově ta germánská éra vyznívá tak, že to nebylo - s výjimkou p. Marobuda - pak už celkem o ničem zvláštním. Bydleli v nížinách u řek.
Když kolem běželi Hunové a jejich poHůnci, tak si dobře Germáni
vzpomněli na keltská oppida na kopcích a tam se schovávali (ti kteří
měli to štěstí, že to tam stihli). Jak sláblo impérium a vzdalovaly se
zajímavosti civilizace zase pryč od Dunaje, tak naši germánští obyvatelé
měli doslovně pořád horší nádobí (bylo křivé a méně se lesklo), neboť
obchod upadal. Takže nepřekvapí, že se postupně stěhovali a stěhovali,
až se skoro úplně vystěhovali. Do jejich vesnic přišli Slované. Ti měli
nádobí úplně nejhorší, ale asi před tím lepší nepoznali, tak jim to
nevadilo a už zůstali.
Jako zvláštní skupinu adresátů bych knihu doporučil spisovatelům
fantasy, neboť se tam podrobně rozebírá oděv a výzbroj těch válečníků a
vysvětluje se, v čem se projevovalo na výstroji a výzbroji společenské
postavení. Pro popis fantasy záporáků pak jistě by inspirovala pasáž,
kde se charakterizuje vzhled a povaha Hunů.
Obecně mě zaujalo, že existuje podrobná klasifikace spon, kterými si
spínali v té době na sobě oděv, a podle té spony se dá lehce říct, z
které doby je, a odkud pochází. Poslední zajímavostí pro mě bylo, že
starověká sídliště, která byla ze dřeva, se zjišťují nejlépe z letadla -
že je vidět jiný charakter vegetace třeba na poli nebo na louce.
Osnova, notová osnova, nožičky, závěr: Někdo řekne divoký, romantický, temný, záhadný starověk, prsten Nibelungův a kdesi cosi. Ale přeci jen:
když Římani neradi došli až do Trenčína, tak se ví, že tam prezimovala v
zimě roku 179/180 podpůrná jednotka I. legie zvané Aidutrix. Jednotce
velel jistý Marcus Valerius Maximilianus a (promlčuje se vojenské
tajemství po 1826 letech? máme my štástkripli právo o tom vůbec
hovořit?) oddíl měl sílu 855 mužů. Informace stručná a jasná; nemusíme
hledat střepy od hrnců a hledat ozdoby. Zkrátka i civilizace má svá
kouzla...:-)
****
Další články:
- o prvním dílu Příběh o Marobudovi a jeho říši - zde.
- o speciálním sešitu Der Spiegel věnovaném Germánům - zde.
Žádné komentáře:
Okomentovat