
Jelikož jsem znal od autora starší knihu Admirál čaje, byl jsem zvědav, kam se po letech vyvinul. Hlavně, když tentokrát to vypadalo na konvenčnější text, který by mohl být k čtenáři přívětivější než zašmodrchaný Admirál čaje.
Knihu jsem přečetl s chutí, ale jsem v rozpacích, jak ji chápat. Syžetem jde zhruba o detektivku s pátráním po sériovém vrahovi. Prostředím příběhu jde o tradiční román o magické Praze. Všudypřítomný je tichý humor a úplně nejvíc hra.
Autorův výraz je však zcela pokerový, nikdy nedá najevo, co si tedy ve skutečnosti myslí, a nic nesdělí přímo. Jen si se vším hraje, zcela libovolně.
V tomto punktu nespadá Mlýn na mumie úplně do mého obvyklého oblíbeného stylu: já si libuji v zaujatém vypravěči, psychologickém románu a olympských moudrostech o životě a světě. Takových věcí se však p. Stančík nedopouští ani omylem (vyjma vymyšlených citátů v záhlaví kapitol). Možná tím směrem kousek nakročil na jednom místě, které mi přišlo z celé knihy nejvtipnější. Ve strachu před nepřítelem opustili Prahu všichni úředníci, včetně lékařů. Komisař Durman tak zorganizuje správu města z pacientů blázince.
Durman si všiml zajímavějšího jevu - že ředitele blázince i všechny zřízence, kteří rovněž utekli před Prusy, s naprostým úspěchem nahradili pacienti. To jej přivedlo na geniální nápad, využít blázny k pořádkové službě. Z těch, kteří trpí stihomamem, budou skvělí strážníci, zatímco autisté, neschopní empatie a nutkavě opakující stále stejné vzorce chování, mají všechny předpoklady stát se svědomitými úředníky.
Nové vedení ústavu projevilo pro Durmanovu reformu státní správy naprosté pochopení. Hned po obědě začali šílenci spolu s ostrostřelci hlídkovat po celé Praze a do večera byl ve městě obnoven zákon a pořádek.
Komisař si tím jenom potvrdil dávné podezření, že stát vynalezli blázni.
I když je vlastně pravda, že sentencí o světě je v knize docela hodně, protože každá kapitola má důkladné motto. Toto motto tvoří vždy provokativní hláška ze spisů tajného řádu ovládajícího svět (řád se nazývá Ordo Novi Ordinis), což ve spojení s krvavým dějem můžu chápat jako ohlas p. Váchala anebo p. Browna, dle chuti.
Příklad jednoho motta:
Víno bez sudu se rozteče. Sud bez vína rozeschne. - Takové moudro může znamenat cokoliv. Použij ho vždy, když nevíš, co říci. (Rétorika pro agenty ORDO NOVI ORDINIS).
Když odhlédnu od těch mott, kniha se věnuje výlučně smyslovým, prvoplánovým prožitkům: hlavní hrdina, český policejní komisař Durman, v každé z krátkých kapitol střídavě důkladně vychutnává jídlo, důkladně smilní, pak trochu vyšetřuje a zase od začátku. Vyprávění je naprosto věcné, mužné, nesentimentální.
Těžko je pro mě formulovat, co by mohlo vlastně být tématem p. Stančíka v této knize: možná ukazuje na společnosti tradiční Prahy (děj se odehrává v r. 1866 na pozadí prusko-rakouské války), že v moderní době autor postrádá jednoduchý živočišný přístup k životu bez modních sebeanalýz a pokrokových ideologií.
Zajímavé je, že přestože se autorský hlas i protagonisté staví s oblibou na autoritářské a konzervativní pozice, nositelé řádu a autority mu vycházejí spíše ploše; zato nejpřirozeněji a s citem podané jsou okamžiky, kdy se kniha dostává do polohy klasického sociálního románu 19. století: hlavně když komisař Durman chodí (opakovaně) oznamovat chudým rodinám smrt jejich blízkého.
Mlýn na mumie je docela výjimečná kniha a mohu ji myslím doporučit.
První věta knihy: V jediném okamžiku: komisař Durman si zapálil doutník.
Poslední věta: Naopak ho stupňoval, dokud se na svém vrcholu neproměnil ve slast, a tu si pak zvolna vychutnával koňakovými doušky.
Žádné komentáře:
Okomentovat