Zlákalo mě jeho téma: Třicetiletá válka - nejstarší německá katastrofa. Minulé sešity, které jsem četl, byly o Němcích na Východě a o středověkém rodu Štaufů. A byla to strašná fuška dočíst se do konce. Zato ta třicetiletá válka byla naprostá srandička a hračka; sekal jsem to rychle, leckdy i jeden článek za jednu cestu metrem do práce. Myslím, že důvod je nasnadě: třicetiletá válka se hojně vyučuje v českém dějepisu, takže se člověk při čtení na řadě míst chytá.
Rovněž pak je až překvapivé, že téma Bílé Hory není myslím zcela mrtvo pořád ještě ani mezi laiky. Nebo jsem jediný, kdo se dostal do té strašlivé a opravdu smutné situace?: někde se popíjelo, všechny ženy odešly spát, nebylo žádné vtipné téma - a pak se začalo mudrovat o Bílé Hoře a co by kdyby. Možná mají čtenáři jinou zkušenost, ale většinou to probíhá jako tristní soutěž na téma "kdo si pamatuje aspoň jednu souvislou větu, kterou může věrohodně vydávat za myšlenku p. Pekaře".
Pokud jde o pražské vyhazování funkcionářů z oken, poskytuje sešit našich německých přátel přehled analýz různých historiků. Nepíší tam však nic na velké téma, které se tradičně probírá v českém dějepisu, a sice, zda porážka rebelů na Bílé Hoře český národ zachránila nebo zničila. Z českých historiků není mnoho citátů, protože Němci mají k tématu třicetileté války rozsáhlé vlastní dějepisectví; uvádí se jen p. Polišenský (toho vůbec neznám, musím si od něj něco přečíst) a potom jednou p. Pekař. P. Pekař je tam paradoxně (nebo ne?) uváděn jen jednou - jako představitel silně prohabsburského výkladu osobnosti p. Valdštejna, když p. Pekař v nějaké německy vydané knize spekuloval, že p. Valdštejn chtěl zradit p. Ferdinanda Habsburského a dohodnout se p. Gustavem Adolfem.
To jsme tam nemohli mít radši nějakého protihabsburáka? Zrovna v takovém tématu.
(Jako poznámku spíše pro sebe si značím, že existuje nějaký německý überživotopisec p. Valdštejna jménem Gollo Mann; pochopil jsem, že mezi valdštejnopisci je to něco jako p. Horváth ve Viktorii Plzeň).
Z těch výkladů české rebelie bych si poznačil ještě opakovaně se vyskytující jméno historika Johannese Burkhardta, který vykládá třicetiletou válku především jako konflikt, v němž se rodily moderní národní státy. Funguje to ale ponejvíc jen na Holandsko a trochu i na Čechy, kde ten pokus ztroskotal. Vůbec možností pro výklad je evidentně ohledně třicetileté války hodně: počínaje tím, co se nabízí nejvíce, tj. válkou mezi katolíky a protestanty. Pak taky moderní válkou mezi evropskými státy nebo pokusem feudálních tříd získat větší podíl na blahobytu, který rostl v 16. století. Dalším důvodem by mohlo být podstatné zhoršení života v důsledku malé doby ledové, která tou dobou přišla, tj. výrazného ochlazení, kdy se opakovaly roky neúrody a nemocí.
Fridrich Falcký v českém korunovačním oděvu. (Patrně nechával za sebe malovat nafukovacího dvojníka.) |
Americký fyzik hrál v Chebu na housle (mrtvý vévoda). |
Valdštejnovy majetky. |
- poprvé tam táhl v roce 1625 s armádou 24 tis. mužů do Německa jako čerstvý generál a vymáhal z města obrovské příspěvky peněžité i nepeněžité;
- podruhé tam bydlel v roce 1630, když jako mocný muž se léčil v K. Varech. Bydlel v témž domě, kde už ale nebyl Pachebel, který byl protestant a po obnoveném zřízení zemském dávno pryč;
- potřetí bydlel u bývalých Pachebelů v r. 1634 - a byl tam i zavražděn svými podřízenými na podnět p. Ferdinanda Habsburského, který nařídil vévodu "eliminovat z počtu smrtelníků".
Plundrování statku. (Od p. Vrancxe je přetištěno mnoho obrazů s různým plundrováním). |
Tillyho památník v Mnichově. |
Do toho ta neúroda a silné epidemie moru ve městech. A v plných obrátkách bylo pronásledování čarodějnic, což spočívalo v mučení žen za účelem jejich přiznání a pak popravě.
Postupně už bylo jedno, kdo je na jaké straně. Praha je známým příkladem, že v posledním roce války se - byť jako původní zdroj celé protestantské rebelie - houževnatě město bránilo Švédům, kteří zabrali Malou Stranu. Podobné situace ale nastaly i jinde (Augsburg). Švédové v Praze jsou uvedeni též jako perlička ohledně míru, neboť do Prahy dorazila zpráva o uzavření vestfálského míru až po 9 dnech, takže do té doby se pořád bojovalo.
Jako vše ve třicetileté válce je přízračný i příběh mírových jednání, která se konala ve dvou městech, Münster a Osnabrück (v každém městě bydlela jedna strana, aby se na sebe nemuseli dívat). Panovníci tam nikdy přímo nejednali, jenom diplomaté, kteří psali do metropolí a čekali na odpovědi. Mírový kongres začal v roce 1643, ale dohadovali se léta o formalitách, poslední účastníci dorazili až v r. 1646. Obě strany se snažily pořád spíš vyhrát válečně, než se dohodnout. Až když Švédi úplně na konci začali postupovat nebývale hluboko až k Vídni (viz Praha), uzavřela císařská strana mír se Švédskem a s Francií.
Sešit hodnotím kladně, vydařil se a navíc se hezky čte.
****
Další články o historických sešitech Spiegelu:
- Germáni - zde.
- Ježíš Nazaretský - zde.
- Konec říše římské - zde.
- Karel Veliký - zde.
- Byzanc - zde.
- Štaufové - zde.
- Habsburkové - zde.
- Dějiny Benátek - zde.
- Němci na východě - zde.
- Peníze - kronika kapitálu - zde.
Žádné komentáře:
Okomentovat