20. listopadu 2022

Tommy Taylor a falešná identita (Mezi řádky #1, Mike Carey, Peter Gross)

Z knihovny p. presidenta fandomu jsme dostali laskavě vypůjčenu komiksovou sérii Mezi řádky. Manželka ji již přečetla a chtěla vrátit, já jsem však vrácení sobecky zarazil, protože si ji chci též přečíst. Konečně k tomu došlo.


Máme vypůjčených mnoho dílů. Uvidím, jestli dál napíšu článek o celé sérii, nebo nějak jinak. Ale dojem z prvního svazku bych rád zachytil zvlášť. 

Předmluva prvního dílu předkládá tezi, že vedle tradičních amerických superhrdinských komiksů se v Americe na přelomu století zrodil nový typ komiksu - předmluva dokonce mluví o hnutí. Tento typ (hnutí) má spočívat ve třech variantách: literárně orientovaná fantasy, zvířecí fantasy a pohádková fantasy.

Osobně mě nezajímá vůbec zvířecí fantasy a trochu zajímá pohádková fantasy; literárně orientovaná fantasy by mě mohla zajímat - pokud by se trefila do nějaké části literárního kontextu, který aspoň trochu pochopím.

Předmluva slibuje, že série Mezi řádky má obsahovat všechny tři typy, ale nejvíc literárně orientovanou fantasy.

Slib literárních odkazů byl naplněn: hlavní protagonista p. Tommy Taylor silně připomíná p. Harryho Pottera. Zpracování v komksu je však metaliterární: hlavní protagonista je reálný syn autora dětské fantasy série o p. Tommym Taylorovi, přičemž události literární se hned od počátku záhadně prolínají s reálným světem. 

Literárních odkazů na anglickou literaturu je kniha skutečně plná: zazní p. Orwell, p. Dickens, postava p. Frankensteina a prakticky celou druhou polovinu tvoří alternativní životopis básníka p. Kiplinga. Kiplingovský motiv mě asi nejvíc nalákal na další čtení: znám jméno tohoto autora a - jako každý - občas narážím na jeho citáty a odkazy na jeho dílo. Ale nic jsem od něj nečetl a moje povědomí o něm je pouze mlhavé.

Jedna devět osm čtyři Jirka Orwellů.
 

Jinak zápletka je složitá a zašifrovaná, jak to bývá u moderní fantastiky zvykem. Vyžaduje plné čtenářské soustředění: stejně jsem se však tak dobral jen toho, že vím, co všechno nevím.

Po prvním dílu se mi série Mezi řádky líbí celkem hezky a nevaruji před ní.


První věta knihy: Petr se užasle rozhlížel po tělech baldanýrů, která se zkrouceně povalovala na hromadách kolem starého kamenného oltáře.

Poslední věta: Petr Price zvedl zlatou trumpetu ke rtům a zahrál na ni poslední, neodvolatelný tón.


Goodreads: 75 % (z 20 057 hodnocení - jedna z nejvíce hodnocených knih, co jsem tu kdy měl!)
Databáze knih: 74 % (ze 146 hodnocení)


Žádné komentáře:

Okomentovat