Výtečná knížka o kopřivnickém papalášském autě.
Monografie
Jana Tučka o Tatře 603 je publikace toho druhu, kterou si může projít i
unavený člověk, který není přesvědčen, že úplně vše dělá úplně nejlépe,
jak by mohl. Má obě obecné základní kvality úspěšné knihy: je nevelká a
graficky krásná.
Dále pak má i kvality speciální, které se hodí k danému tématu:
člověk cítí motivaci nakladatelství vydat něco o autu jako o kulturním
nostalgickém fenoménu, avšak v textu samotném se o něčem takovém
nepindá. Takové pindy si totiž může napsat snadno sám každý, třeba každý
blogger.
Dle mého je šestsettrojka tak politické auto jako málokteré jiné. Při
čtení se člověk musí kupř. ptát, nakolik je Nesselsdofer
Wagenbau-Fabrik to samé jako Tatra Kopřivnice; anebo do jaké míry vlastně
pociťuje hrdost na to podivné monstrum přežilé koncepce, které bylo
zajímavou a zlověstnou raritou, těžko však skutečnou konkurencí pro jiné
výrobce.
|
Aby to bylo jako ze života (jeden z prvních 10 kusů). |
Nejzajímavější perličkou mi připadalo, jak RVHP řídilo dělbu práce
v ostbloku na příkladu šestsetrojky. Původně prý existovalo usnesení
RVHP, že Tatra smí vyrábět nejvýše 300 vozů ročně do roku 1960. Vyrábělo
se však více, a tak o tom RVHP jednala v letech 1957 a 1958. Hlavně
z toho pohledu, že východní Němci vyráběli ve Cvikově obdobnou limuzínu
pod značkou Horch (Sachsenring P 240). RVHP to rozhodlo nakonec tak, že
se měly obě země dohodnout, které auto se stane doporučeným služebním
vozem v zemích ostbloku mimo Sovětský svaz. Věc se rozsekla na testech
v Praze, které prováděla v srpnu 1958 ministerstva vnitra obou zemí, i
za účasti východoněmeckého ministra strojírenství. Šestsetrojka vyhrála,
a tak i v DDR jezdili nižší ve Volhách a vyšší v T 603.
|
Ostrá verze připravená na rok 1960 (účast na Rallye Monte-Carlo nebyla však úřady povolena). |
P. Tuček píše o šestsettrojce z tradičního motoristického pohledu,
byť z pohledu entusiasty. V patnácti kapitolách chronologicky sleduje
vývoj celého životního cyklu T603, od počátků výroby v roce 1956 až do
ukončení v roce 1975. Především však přináší spoustu fotografií, které
jsou podrobně okomentované, takže čtenář sleduje i ty nejmenší změny
modelu v jednotlivých letech.
|
Jim Carrey jako démon v démonickém autě. |
Musím říct, že velice rozumím tvůrcům filmu
Řada nešťastných příhod (Lemony
Snicket's A Series of Unfortunate Events, 2004), kteří posadili
daimonického Jima Carreyho právě do šestsettrojky. Mně tedy připadá
působivá hlavně ta starší verze se třemi světly. I když bezmeznému
nadšení nad tím autem nepropadám, tak je to zkrátka silný dizajnový
zážitek. Položme ruku na srdce, kde by byla bez T 603 atmosféra českých
černobílých detektivek, že.
|
Dobová reklama je vždy pošušňáníčko. |
Věřím, že kdo si pořídí - pokud ji lze ještě sehnat - tuto krásnou
obrázkovou knížku na prohlížení doma, tak nebude litovat a bude se k ní
vracet.
Pro film Řada nešťastných příhod byly v Česku restaurovány dvě T603. V Hollywoodu se filmařům nelíbilo že jsou až moc naleštěné tak je nastříkali matným lakem a kvůli kameře z jedné vymontovali okna.
OdpovědětVymazatDíky za info:-)
Vymazat