7. září 2017

Vidění (Mycelium, #4 - audiokniha; Vilma Kadlečková)

OneHotBook vydali společně třetí i čtvrtý díl audioknihy Mycelium. Proto hned po článku o třetím dílu následuje pojednání o čtyřce.

Třetí díl se mi líbil, čtvrtý mě naprosto uchvátil. Je jasné, že prožitek z audioknihy, která má téměř 22 hodin, záleží hodně na rozpoložení posluchače a okolnostech poslechu. Vidění mi sedlo dokonale.

Když se dívám, co jsem psal před časem o knižní podobě Vidění, tak v tom zvukovou podobu tedy moc nepoznávám. Dojem mám nyní dost odlišný.

Mycelium #4 je myslím pro pomalý poslech herecké interpretace jako dělané. Skládá se z několika velkých scén, které poskytují dostatečný prostor pro velké zpomalení tempa a psychologické ponoření.

Kniha začíná (již tradičně) další fází bolestné přeměny p. Hildebrandta ml., kdy osamoceně trpí, balancuje na hraně života a smrti, zatímco hlavou se mu honí vidiny a útržky skrytých vzpomínek.

Moc se mi líbilo následující domácí drama hlavního protagonisty a jeho pí skoromanželky. Trvá několik desítek minut, během nichž se střídá ve čtení pí Issová s p. Pleslem. V hlasovém podání jsem si uvědomil, jak se střídá i nálada autorského hlasu: zatímco místy v knize pí Kadlečková sází humorné hlášky jednu za druhou jak v detektivce drsné školy, domácí rozhovor Lucase s Pinky je celý předveden ve zcela vážné a zaujaté tónině, pomaličkým tempem.

Mimochodem - hlášky. Ty jsou opravdu špičkové. Poznačil jsem si namátkou komentář k pracovním ambicím hlavního protagonisty, který pracoval mj. jako fundraiser vesmírné agentury:
V jeho prospěch budiž řečeno, že netoužil po slávě. Vesmírné kolonie se pojmenovávají buď po mecenáších, nebo po objevitelích. Ale rozhodně ne po lidech, kteří přesvědčili ty první, aby těm druhým dali peníze.
Poznačil jsem si ještě jeden drobný postřeh ohledně konstrukce Mycelia: když v příběhu vystupují hodně mladí lidé, tak jsou zpravidla pozorováni pohledem starší generace: rebela p. Andyho poznáváme očima čerstvé čtyřicátnice pí Fiony; rebelku (ale jiného směru:-) pí Adele "Kruštík" Byrdovou zas očima jejího milujícího otce.

Čtvrtý díl audioknihy Mycelium velice doporučuji. Z poslechu audioknihy si odnáším hypotézu, že ve Vidění jsem zatím dospěl na posluchačsko-čtenářský vrchol dosavadních pěti publikovaných dílů Mycelia.


Související články:

- Jantarové oči (Mycelium, #1) - zde.
- audiokniha Jantarové oči - zde.
- Led pod kůží (Mycelium, #2) - zde.
- audiokniha Led pod kůží - zde.
- Pád do temnot (Mycelium, #3) - zde.
- Vidění (Mycelium, #4) - zde.
- Hlasy a hvězdy (Mycelium, #5) - zde.
- audiokniha Pád do temnot - zde.


Goodreads: 89 % (ze 125 hodnocení)





1 komentář:

  1. Audioknihy namluvené Janem Cinou jsou skvělé. Má perfektní hlasy a dobře s ním pracuje. Ostatně jeden důkaz za všechny, když v Mostě daboval ženu. Dlouho, dlouho jsem si myslel, že to má Erika Stárková takhle hrubý hlas, ve finále to byl ale Cina, který jako trans postavu daboval hrubým mužským hlasem. Dokonalé! :)

    OdpovědětVymazat