22. července 2020

Flash: Znovuzrození (#1 - 6, Geoff Johns, Ethan Van Sciver)

K dnešní knize jsem přišel díky opatřením proti Covid-19. Po úředním uzavření všech knihkupectví nabízelo na jaře několik nakladatelství na startovači možnost objednat si on-line balíček knih. Myšlenkou bylo zmírnit naprostý propad tržeb za knihy; současně šlo i o zajímavou nabídku, protože knihy bylo možno získat s velkou slevou oproti běžným cenám.



Paní manželka se rozhodla tam nějaký balíček objednat. Tím pádem se nám doma objevilo několik komiksů, přestože si jinak komiksy nekupujeme. Říkal jsem si, že když už jsme si je pořídili a leží nám tu, tak je přečtu a napíšu o nich na blogýsku.

Všechny knihy v balíčku jsou superhrdinské příběhy ze světa DC Comics. První jsem si přečetl Flash: Znovuzrození. Jestli to správně chápu, tak americká tradice superhrdinského komiksu zahrnuje různé znovuoživování a větvení alternativních příběhových linií tak, aby bylo možno využívat duševní vlastnictví opakovaně. Dívám se na Wikipedii, že série znovuzrozeného p. Flashe zahájená touto knihou začala v roce 2009.

Na začátku knihy se protagonisté procházejí obrovskou budovou Flashova muzea - předpokládám, že znalci p. Flashe se tam setkávají s připomínkami starších příběhů. Já bohužel rychlého superhrdinu p. Flashe neznám a v této knize jsem se s ním setkal poprvé.

Flashovo muzeum
(převzato ze stránek nakladatelství)

Příběh pro mě byl nesrozumitelný. Hlavním důvodem je, že v něm vystupují tři generace Flashů. Ztrácel jsem se v tom, kdo je p. Barry, kdo p. Wally a kdo zas p. Jay nebo p. Bart. Sešit přináší rekapitulaci historie celé jejich širší rodiny a děj neustále přeskakuje v čase; z komfortní zóny je čtenář vyháněn i magicko-technologickou hantýrkou, která má věrohodně vysvětlit, proč někdo zmizel a zase se objevil. Takže je to tam samé "to bylo tak" a "karbonizujte uhlohydráty" apod., vše pokud možno jen v náznacích.

Ale pochopil jsem, že zamotané vypravování je úmyslnou součástí hry, a za chvilku jsem si na ně zvykl. Podstatné je, že zatímco rodina Flashů mají všichni červenou kombinézu, tak superpadouch p. Reverse Flash má naopak kombinézu žlutou. Čímž jsem měl v každém panelu jasno, kde je zlo a kde dobro, a v tomto základním směru jsem se tedy dokonale orientoval.

Hezké panely s městskými záběry
(převzato ze stránek nakladatelství).
 
Celkově bych zhodnotil komiks tak, že se mi líbil hezky. Na to, že nejsem moc ochoten oblibovat si nové superhrdiny, tak p. Flash mi byl celkem sympatický.

Jako perličku navíc jsem měl jméno kreslíře p. Ethana Van Scivera, který je mi náhodou povědomý, protože ilustroval 12 pravidel pro život dr. Petersona. Narazil jsem na něj před časem na YouTube, kde provozuje aktivní kanál. Zjistil jsem, že byl jedním z hlavních aktérů hnutí ComicsGate, což je vedlejší bojiště anglofonní kulturní války, a to konkrétně v americkém komiksu. V této knize jsem tedy dodatečně poznal p. Van Scivera ještě v jeho staré roli pracovníka jednoho ze dvou hlavních amerických komiksových vydavatelských domů, proti jejichž korporátně-pokrokovému vývoji se však před pár lety veřejně vyslovil. Snažil jsem se zběžně zjistit aktuální kulturněpolitický stav. Zdá se, že p. Van Sciver v posledních letech publikuje vlastní komiksy coby nezávislý autor pomocí crowdfundingu. Nejsem si jist, jestli se ještě identifikuje s ComicsGate jako skupinou - zdá se mi, že p. Van Sciver hovoří pokud možno jen sám za sebe, což je bezpochyby ideál.


První věta knihy: Se superhrdiny je to kříž; udržet je mrtvé bývá často mnohem těžší než je vůbec zabít.

Poslední věta: A to zas povede k FLASHPOINTU, události roku 2011 ve vesmíru DC.


Goodreads: 80 % (ze 4 257 hodnocení)
Databáze knih: 74 % (z 54 hodnocení)
 

Žádné komentáře:

Okomentovat