18. července 2020

Zhudebněné přednášky (Akira the Don, Scott Adams, Jordan B. Peterson)

Prvním bodem mých článků je vždy, jak jsem k popisovanému objektu přišel. Tak tedy: v době jarní karantény jsem zvýšil svůj čas strávený (=vyplýtvaný) na YouTube. Mým hlavním objevem je každodenní podcast p. Scotta Adamse. A právě z jeho podcastu jsem získal tip na skladby p. Akiry the Dona.


P. Adams uvedl ten tip z toho důvodu, že p. Akira the Don zhudebnil mimo jiné podcasty p. Adamse.

Jméno Scott Adams asi připadá mnoha čtenářům povědomé. Jde totiž o autora známého komiksu Dilbert. P. Adams je pán po šedesátce a - jak pravil v několika rozhovorech - má vydělány "f*ck off money", tzn. má vyděláno tolik, že mu může být jedno, když kvůli svým řečem přijde o nějaké možnosti výdělku.

Každodenní podcast p. Adamse trvá obvykle 45 - 60 minut a je k dispozici na různých platformách, mj. i na YouTube. Zatím mě pořád baví: hlavní část tvoří jeho osobní komentáře k aktuálním zprávám, přičemž jeho specialitou je navrhování velice originálních řešení pro různé společenské problémy. Dalším setrvalým tématem je otázka přesvědčování: p. Adams říká, že v mládí působil jako školený hypnotizér a celoživotně se zajímá o metody, jak přesvědčovat protějšek nebo celou veřejnost. P. Adams průběžně upozorňuje na příklady, kdy buď p. Trump nebo kdokoliv v médiích podá výjimečný komunikační výkon.

P. Adams je zajímavý týpek, který začínal jako bankovní úředník a pak pokračoval v různých pozicích ve finančních odděleních ve velkém korporátu v Americe. Postupem doby prorazil se svým komiksem Dilbert. Vedle toho publikuje knihy na téma kariérního osobního růstu a jeho podcast je do značné míry propagačním nástrojem pro prodeje knih.

Kdo je p. Akira the Don, tvůrce skladeb, vůbec nevím. Rozhodl jsem se, že si to ani nebudu zjišťovat. Beztak mu bezmezně závidím, že jsem na ten stejný nápad nepřišel sám!

P. Akira the Don sampluje přednášky různých internetových osobností a podkládá je celkem generickou elektronickou hudbou. Ohledně té hudby bych řekl, že neruší. Navíc žánr nějakého obecného downtempa je mi blízký a poslouchám ho rád.

Hlavním důvodem pro poslech pro mě je, že autor vybírá úryvky z přednášek s pochopením, láskou a humorem. V některých případech tak podává své objekty sice s odstupem, ale nikdy ne s takovým, že by je parodoval. Myslím, že primárním cílem je poukázat na aspekty jejich lidově-naučných přednášek, které si normálně neuvědomujeme. Třeba na zvukomalebnost a emoční naléhavost jejich rétoriky.

P. Akira the Don takto zpracoval řadu osobností, já poslouchám jen dvě z nich: p. Adamse a dr. Jordana B. Petersona. Myslím, že všechny skladby jsou volně na YouTube. Je jich hodně, jen s dr. Petersonem je několik desítek písní.

Od každého z nich dám jednu mou oblíbenou hudební ukázku jako tip.

How to Program Reality
(p. Adams, hypnotizér a
americký selfmademan, ve zhudebněné akci:-) )


Skladbu s dr. Jordanem B. P. bych rád využil k pozastavení se u jeho osobnosti. Článek o jeho knize, který jsem napsal před rokem a půl, je stabilně zdaleka nejklikanějším na mém blogýsku. Takže nejsem zjevně sám, kdo je jeho fanouškem. Když před tři čtvrtě rokem, na vrcholu slávy, náhle přestal dr. Peterson ze zdravotních důvodů vystupovat, zastavil se proud jeho přednášek a interview, na které jsem byl před tím zvyklý.

Když bych využil dvou oblíbených pojmů p. Adamse (hypnóza a předpovídání), tak bych řekl, že doba bez přednášek dr. Petersona mi umožnila podívat se na něj s odstupem. Neříká se mi to lehce, ale řekl bych, že jeho proslovy na mě působí dost hypnoticky. Když se nyní po pár měsících poprvé objevil na veřejnosti, dal by se můj dojem z toho označit jako určité vystřízlivění. Aktuální rozhovor dr. Petersona s jeho dcerou, který vedli posledního června v bělehradské nemocnici, kde se dr. Peterson léčí ze závislosti na benzodiazepamu, je stejně dojemný, jako je přízračně absurdní. Má na sobě svůj obvyklý formální oblek a kravatu, je však vidět, že fyzicky je z něj prakticky troska, která se celé měsíce potácela na hranici smrti.

V rozhovoru sám oslovuje hlavní otázku, kterou si divák klade: jak mohl proboha takovýto učitel celé zeměkoule nevědět, že není dobrý nápad brát několik let zvyšující se dávky benzodiazepamu?

Tím se dostávám k předpovídání. Minulý rok jsem si často kladl otázku, co bude s dr. Petersonem dál, kam může jeho vliv a hvězda dál stoupat. Osobně jsem tipoval, že se pokusí vstoupit aktivně do politiky, kde pak prohraje volby a bude vymalováno. 

To poslední, co bych předpokládal, je, že ho bude dcera převážet s pekelnými abstinenčními příznaky po celé Kanadě a USA, nikde nebudou schopni mu pomoci, tak ho v zimě v zoufalství odvezou na JIPku někam na moskevské předměstí, kde ho uvedli na několik dní do narkózy, přičemž - pro zjednodušení situace - se mu po převozu do Moskvy projevil oboustranný zápal plic. To vše v době, kdy jeho manželce diagnostikovali terminální rakovinu. Dle rozhovoru se zdá, že zlepšení stavu dr. Petersona přivodili až teď v Bělehradě, u nějakého anesteziologa.

No, moje předpověď trefila přesně 0 %. Za tento výkon by se mi p. Adams ani nevysmál. Ale možná by mě pedagogicky pochválil, že jsem si předpovídání alespoň zkusil.

Ale přednášky dr. Petersona v jeho nejlepší formě zůstávají zachyceny. A dal bych za pravdu tomu, co sám doktor říkal teď v Bělehradě; projevil ve vlastní věci překvapivou neznalost, a tím na jedné straně oslabil odbornou věrohodnost svých veřejných přednášek, ale na druhé straně vědomí nedokonalosti přednášejícího jim může dodat v očích posluchačů více lidskosti a autenticity.


JBP - That's God! :-))
Kolik jste dodnes slyšeli popových písní,
které pojednávají o evoluci?

Písně p. Akiry the Dona s promluvami p. Adamse a dr. J. B. Petersona mohu každému vřele doporučit. Já jsem si z nich udělal playlist na běhání.

Přídavek: omlouvám se, ale nemůžu se rozhodnout, jestli mám radši That's God nebo You're Oppressed. Tak dám obě...


It's like - yes! True!


Žádné komentáře:

Okomentovat