4. června 2023

Obrazy v obrazech. Tradiční princip v éře technických reprodukcí (Marcel Fišer)

Dnešní záznam je o publikaci druhu, který mám moc rád, a sice je o brožuře, kterou jsem si koupil jako suvenýr z výletu - konkrétně katalog z výstavy. V březnu uspořádal p. bratr společný prodloužený víkend své rodiny s našimi na Chebsku a zajel jsem se na nimi též podívat. Bylo krásné počasí a prošli jsme se po Chebu. Zejména jsme navštívili Galerii výtvarného umění, kam chodí p. bratr s chotí pravidelně, ale já tam byl poprvé.


Mohu dosvědčit, že chebská galerie je příjemným turistickým cílem. Probíhala tam právě výstava na téma Obrazy v obrazech. Mám tento žánr rád hlavně u klasických mistrů: jsem si vědom, že je prvoplánově líbivý. Ale staré obrazy klasických obrazáren, kde jsou stěny zaplněné sbírkou maleb, se mi obecně líbí.

Výstava v Chebu, potažmo katalog z ní, ukazuje, jak tradiční motiv obrazu v obrazu pojali moderní čeští umělci.

Celkově mi nejvíc utkvěly práce z 80. a 90. let, které zachytily různými způsoby tehdejší bytovou kulturu. Zobrazují - do určité míry kriticky - tehdejší levné umělecké artefakty pro levné bydlení, buď amatérskou krajinku anebo ve velkém šířené reprodukce.

Vyhraněné je pojetí p. Rittsteina, které však má současně skvělý příběh. Dle katalogu malíř vedl kurzy malování pro amatéry na Chodsku. Tam vyzval dva účastníky, aby mu přispěli tradiční krajinkou, kterou on pak zakomponoval do svého obrazu. Kvůli informaci o těchto amatérech (naučil jsem z katalogu pojem "nedělní malíř") se koupě publikace naprosto vyplatila!

Byli to pan Konop, železničář z Tlumačova, a paní Krstenová ze Staňkova.

Oceňuji originalitu nápadu, ale upřímně: nejsem si jistý, jestli pro vlastní obývák bych oslovil spíše pana Konopa, paní Krstenovou anebo pana Rittsteina.

Za pozornost stojí, že nedělní malíři
nemají křestní jméno, ale jsou důsledně
"pan" a "paní" :-)

Druhá varianta je od pí Blabolilové, které nepostrádá ironický pohled, ale je jemnější a nostalgičtější. Dle katalogu byla inspirována prostým bytem své babičky, která v něm měla prostý zestárlý nábytek socialistického průmyslu.

Na zdi reprodukce p. Zrzavého.
 

Průvodní slovo katalogu nedovedu dobře posoudit. Myslím, že formuluje správně koncepty a význam obrazů. Přiznám se však, že - byť jsem fanouškem správných formulací - ne všechno kolem obrazů potřebuji mít vysloveno slovy. Doufám, že u prostého turisty-návštěvníka regionální galerie je to akceptovatelná lenost.

První věta knihy: "Obraz v obraze" ("Picture-within-picture") je uměleckohistorický termín vztažený k fenoménu, kdy je v jednom uměleckém díle přítomno jiné, a nemusí jít samozřejmě jen o závěsné obrazy.

Poslední věta: A tou je v tomto případě právě originální uchopení tématu "obraz v obraze"...


Databáze knih: 100 % (z 1 hodnocení - já :-) )





Žádné komentáře:

Okomentovat