5. září 2024

Centuriona nemá nikdo rád (SPQR #6, John Maddox Roberts)

Rád bych dnes napsal o skvělém letním čtení z letoška.

Nedávno jsem psal o třetí části detektivní série z doby caeserovského Říma. Oceňoval jsem konstrukci antických reálií, ale za srdce mě ta kniha nevzala.

Jak jsem byl překvapen, když jsem o letním volnu vzal do ruky druhou knihu ze série, kterou máme doma. Ihned jsem se cítil v tom nejpohodlnějším eskapistickém prostředí a stránky jsem hltal s velkým potěšením.

Šestý díl začíná rychlou cestou hlavního protagonisty, antického vyšetřovatele pana Decia Metella mladšího, z Říma přes dnešní Marseille až na hranici říše, k ženevskému jezeru v dnešním Švýcarsku. Tam doráží za p. Caesarem, jenž tam buduje vojenský tábor. Schyluje se k boji s místními Kelty - Helvéty. 

Prostředí vojenského tábora je vykresleno úžasně - hned scéna příjezdu hlavního protagonisty pěkně zdůrazňuje kontrast drsného života legionářů oproti rafinovanému prostředí římské metropole. Pan Decius přijíždí v parádní uniformě, která zahrnuje i módní brnění z plechu, pro efekt vytvarovaného do výrazného svalstva. Tento úbor budí mezi vojáky posměch a protagonista si musí respekt budovat doslova od nuly.

Na pozadí aktuálního vyšetřování se dál rozvíjí i velký příběh p. Caesara. Zatímco ve třetí epizodě byl zobrazen ještě jako nepříliš slibný pontifex maximus, zde již vypravěč s překvapením pozoruje Caesarovu proměnu ve vojevůdce.

Vedle legií a Helvétů vystupují v příběhu i Germáni - konkrétně slavný svébský král p. Arovistus. Dialog mezi římským vyšetřovatelem a hrdým germánským supermanem Arovistem v závěru knihy tvoří důstojný vrchol vyprávění, kde jsem se zatajeným dechem prožíval každou repliku.

Ještě na počátku léta jsem vůbec netušil, že tyto dvě antické detektivky máme doma a při úklidu knihovny jsem si je dal na hromádku knih, které si jen přečtu, než je pošlu někam do světa. Ale teď si fakt nejsem jistý, jestli si naopak nechci přečíst z té série více.

 

První věta knihy: Veškerou vinu dávám Alexandru Velikému. 

Poslední věta: Tyto události se odehrály v Galii roku 696 po založení města Říma, za konzulátu Lucia Kalpurnia Pisa Caesonina a Aula Gabinia.

 

Databáze knih: 89 % (ze 34 hodnocení)
Goodreads: 83 % (z 1009 hodnocení)



Žádné komentáře:

Okomentovat