25. prosince 2015

Čas se krátí (Ben H. Winters)

Když už máme půjčený z městské lidové i druhý díl trilogie Poslední policajt, přečetl jsem ho též. Stejně jako u prvního dílu šlo o rychlou čistou akci - přečteno za půl dne.



Byl jsem zvědav, jak se autorovi podaří pokračovat s další detektivkou z pre-apokalyptického světa, který čeká na zničení dopadem asteroidu. Přeci jen hlavní myšlenka je skvělý nápad, ale jen nápad.

Nebyl jsem zklamán, druhý díl se četl snad ještě lépe než první. Okolnosti pátrání se citelně posunuly: do dopadu asteroidu na Zemi zbývá už jen něco přes dva měsíce - zkrátka Čas se krátí. Rozpad řádu v Americe již silně pokročil; pořád však platí, že autor čtenáře netrápí srdceryvnými scénami. Vyprávění zůstává klasickou detektivkou, lidské utrpení je zobrazeno jen nepřímo a bez drásavých detailů.

Vedle detektivního žánru a fantastického žánru se v knize rozvíjí na pozadí i další linie. Toto větší téma je ve stylu thrilleru, kde se - možná - bude bojovat proti konspiraci za ovládnutí světa.

I já jsem si povšiml, že postapokalyptické příběhy se těší poslední léta značné popularitě a patrně se etablovaly jako zvláštní žánr. Při čtení Posledního policajta jsem si připomněl silné stránky vyprávění o rozpadu civilizace: ukazuje nám kontrastně, že samozřejmosti, které poskytuje civilizace, závisí na dlouhodobém myšlení, organizaci a plánování. Ve chvíli, kdy ztrácí smysl starat se o dlouhodobé zisky a ztráty, náš svět se rozpadá.

Obzvlášť to vyniká například na příkladu konzumace drog; mnoho lidí ve světě Posledního policajta uvažuje takto: proč neužít pomíjivého přínosu blaženosti, když negativní následky na mě nedopadnou, protože dříve dopadne asteroid Maia.

Pokud vím, tak třetí část trilogie zatím česky nevyšla. Budu se na ni v každém případě těšit.

Mé doporučení trvá i po druhém dílu.

První věta knihy: "Jenže on mi to slíbil", vysvětluje naléhavě Marta Milano.

Poslední věta: Co když?

Žádné komentáře:

Okomentovat