4. července 2019

Stín pochybnosti, Paní ze Scutari (Holmes #3 a 4, Cecil & Brunschwig)

Když se stavím občas v městské lidové, tak se snažím vzpomenout, že se mám stavit u regálu s komiksy. I když komiksy normálně nečtu, tak mě baví namátkou si tam nějaké dílo vybrat a rozšířit si obzory.


Posledně jsem si vypůjčil druhý svazek českého překladu francouzské série Holmes (1854 / 1891?) od scénáristy p. Luca Brunschwiga a kreslíře p. (nevím, zda je to p. či pí) Cecila.

Kniha má obrovský formát - větší než A4 - a na těžkém křídovém papíru obsahuje 3. a 4. díl série.

Grafický román Holmes je profesionální fanfiction na motivy postav detektivek p. Doylea; přináší chybějící části životopisu Největšího detektiva a jeho rodiny. V této části jsme svědky přímo narození malého p. Sherlocka.

Důvod, proč jsem po knize v knihovně sáhnul, je působivé celkové grafické provedení. Kresba je jen lehce barevně tónovaná a připomíná pečlivě vykreslené ilustrace románů právě z doby života hlavního protagonisty.

Jak krásněji zobrazit nádraží ve věku páry?
Pojetí příběhu je náročné: mnoho lokací, mnoho krásně zobrazených dobových prostředí, mnoho postav. Do děje vstupují historické události, a sice krymská válka.

Hotelová hala krásnější než ve verneovkách.
Autoři si dali záležet na ukázání širokého historického kontextu: velký důraz kladou na sociální problémy. Jedním z významných protagonistů reprezentujících pokroky vědy je lékař, který po zkušenostech z léčení raněných vojáků z krymské války léčí londýnské chudé z cílem porozumět chorobám jater.

Jedním aspektem, který mi dílo odcizoval, bylo výrazné zastoupení ideologického pohledu na kapitalistický Západ jakožto zlý patriarchát. Jisté je, že se budu muset smířit s tím, že jak stárnu, tak mi asi stále více moderních trendů bude cizích.

Feministická utopie - spokojené ženy v ruské vesnici
bez mužů. Ne, že bych měl pochyby, že mohlo být z pohledu ženy velice příjemné,
když z ruské vesnice na nějakou dobu vypadli muži.
Knihu bych doporučil k otestování schopnosti čtenářské soustředěnosti: dovedete si vychutnat tu přehršel dokonalých detailních kreseb?


První věta knihy: Paní Holmesová?

Poslední věta: A rozmluva mezi Sigerem sedícím na obrovském koni, a tehdy ještě maličkým Mycroftem usazeným na poníkovi, tu bylo prostě čirým potěšením inscenovat.


Goodreads: 82 % (z 10 hodnocení)
Databáze knih: 67 % (z 11 hodnocení)


2 komentáře:

  1. První dva díly jsem kdysi četla a nadchly mě, tak se zítra podívám, jestli titul dorazil i k nám, díky :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky za komentář a přeju, ať pokračování nezklame:-)

      Vymazat