17. listopadu 2023

Václav Havel očima puzuka, pižďucha a nakyslíka (Velikáni do kapsy #8, Tomáš Němeček)

Pan Němeček si na mě opět vzpomněl a zaslal mi ihned po vydání výtisk své nové knihy. Osmá část série Velikáni do kapsy vypráví životní příběh pana Havla.


Podobně jako asi mnoho jiných obyvatel z Prahy se s přáteli téměř osobně nevidíme. Navíc jsem líný a strašně málo se dostanu z naší polně-sídlištní periférie dolů do města. Využil jsem tedy pozvání a zašel jsem rovnou i na křest knihy.

Setkání bylo v moc pěkném intelektuálním knihkupectví - už dlouho jsem v žádném podobném nebyl.

Když jsem zas viděl pana Němečka po nějaké době osobně, uvědomil jsem si, že série Velikánů do kapsy je literatura pro mládež a není to vůbec náhoda. Pan T.N. má bezpochyby lidi rád, ale když mluví s dospělými, tak mívám podezření, že takovou konverzaci považuje maličko za ztrátu času a spíše by očekával, že dospělí lidé budou večer psát knihy nebo se angažovat v komunální politice.

Naopak během besedy se opakovaně vracel k přítomným mladým čtenářům a musel jsem se usmívat, když po skončení oficiální části se ocitl v obležení veškerých přítomných dětí. Mám tu zkušenost i z našich rodinných setkání, že pan Němeček je jeden z těch mužů, které děti milují.

Křest v Božské Lahvici (foto: já).

Číst si životopis národních velikánů určitě není pro předpubertální děti neoblíbenější způsob trávení volného času. Pokud jste však rodičem vyjímečně nadaného dítka, které je k tomu ochotno, vytvořil pan N. touto sérií myslím jeden štafetový kolík pro tu část následující generace, která bude ochotna nést kulturně-politickou paměť dál.

Já jako dospělý čtenář jsem v knížce nenašel žádný motiv ze života pana Havla, který by mi tam chyběl. Jako obvykle jsem se o několika aspektech poučil: především o vlivu, kterou na mladého protagonistu měla kniha Sedm listů Melinovi od filosofa Josefa Šafaříka (to jméno jsem nikdy před tím neslyšel), z níž si pan V.H. odnesl koncept, že pravda je hodnotná tehdy, když za ni člověk ručí svým životem. Dále pak jsem poprvé získal přehled o provolání Deset bodů z roku 1969, v němž se protla činnost pana Havla s osudy pana Zátopka.

Zahradní slavnost. Já vůbec netušil,
že hláška o čmelákovi ze Světáků pochází
právě od p. Havla!


Nejvíc mě potěšilo připomenutí většiny her p. Havla, protože jsem jejich fanouškem. Je však pravda, že když byly zpracované v televizi, tak mě nebavily - nejradši je čtu.

Kniha se mi líbila hezky, mohu ji doporučit.

 

První věta knihy: Když Česká televize vyhlásila v roce 2005 celonárodní hlasování Největší Čech, skončil Václav Havel na třetím místě.

Poslední věta: "Z naší země, budeme-li chtít, může už natrvalo vyzařovat láska, touha po porozumění, síla ducha a myšlenky."

 

Databáze knih: 100 % (z 1 hodnocení :-) )




Žádné komentáře:

Okomentovat